ההיסטוריה של הסושי

ההיסטוריה של הסושי

ההיסטוריה של הסושי

כל אחד מאתנו שמע וסביר להניח שגם טעם את המאכל המסורתי הזה – סושי. מאכל זה הוא המאכל העממי של יפן הנפוץ ביותר בעולם של ימינו. מדובר במאכל מסורתי שמורכב כולו מאצות נורי שעוטפות אורז שנטבל בחומץ ועוד רכיבים שונים שמשתנים כמו: סוגי דגים, פירות ים או מגוון שלם של ירקות. יש תיעוד של המנה המיוחדת הזאת עוד בספרי ההיסטוריה היפנית שכבר אז גילו היפנים את הסגולות במיוחדות במנה זו.

מדובר במנה בריאה ביותר שאין לה כמעט ערך קלורי אך היא מאוד משביעה ובעיקר מזינה.
כמובן שבמרוץ השנים צורת ההכנה של המנה עברה גלגולים שונים והשתנתה. פעם נהגו לשמר את הבשר בחומרי חומץ, אך עם השנים העם היפני צרך יותר בשר נא, גם של דג וגם של פירות ים, והכינוי ביפנית לדג נא שאינו מטובל בחומרי שימור למיניהם נקרא – 'אושיזושי' מה שהפך למה שאנחנו כולנו מכירים.

מ'אושיזושי' עד למנה המגולגלת של ימינו.

בתחילת המאה ה 18 החלו לאכול ברחבי העיר אוסקה ביפן את ה'אושיזושי' שהוא סוג של קציצה מבשר דגים טבולה בחומץ אורז וכן גם ה -'נגיריסושי' שהוא בעצם הנגירי שאנחנו מכירים שהמראה שלו דמה לרצועת אורז שעליה הניחו את הנתח של הדג ולעיתים הניחו על זה גם אצה. לא עבר זמן והמנה המיוחדת הזו שפרצה באוסקה החלה להתפשט לכל רחבי יפן ועד לטוקיו, עיר הבירה של יפן וכולם החלו להיחשף וליהנות מהמאכל המיוחד והטעים, ועם הזמן הוסיפו לו את הווסאבי – חזרת יפנית חריפה שהלהיטה את החושים ורק שדרגה את המנה.

שנות ה- 60 המאכל היפני צולח גבולות

לאחר כמעט מאה, החל משנות השישים החל הסושי המהולל לצאת מתוך גבולות יפן ליעדים רחוקים אחרים ולתפוס תאוצה בתרבויות ומדינות רבות באירופה וגם בארצות הברית.
כולם החלו להתלהב מהמנה הקלילה והבריאה שמכילה מרכיבים משובחים וטעימים ומביאה בשורה אחרת למטבח.
מכאן כבר החלו להוסיף למנה מנעד של טעמים והחלו ליצור סוגי סושי שונים – צמחוני עם גזר, אבוקדו, בטטה, טופו ועוד, מנה שהיא כולה חריפות, רולים עם סוגי דגים מבושלים והמגוון רק הלך והתרחב ועד היום כל מדינה מתאימה את המנה שלה לסושי המסורתי, בהתאם למנהגים ולטעמים שנהוג לאכול במטבח של אותה מדינה.

סוגים שונים שהם נפוצים במיוחד

נאר , ניגירי, טאמאקי, מאקי, אושי זושי , בארא, אינארי ועוד.

יש שטוענים שהמאכל המסורתי הזה החל בכלל את דרכו בתור נתח של חזיר שאותו שימרו במלח,  ושהפיץ צחנה איומה לחלל. מכך נלמד שההתפתחות במטבח היפני עברה הרבה גלגולים עד שהגיע למאכל שאותו אנחנו מזהים היום שהוא בעיקרו דגים נאים או ירקות מגולגלים באצות ואורז- מתכון למנה בריאה מלאת חלבונים ומינרלים.
היום תוכלו למצוא מגוון שלם של מסעדות פזורות ברחבי הערים בכל מדינה מפותחת, מסעדות, דוכנים ומנות אירוח באירועים שונים שמוצעים לאורחים על מגש בשלל סוגים ובשלל צבעים, טעמים וצורות.

הסושי בישראל

גם בישראל, הפכה המנה היפנית הזו להיות אחד המאכלים האהובים ביותר. תוכלו למצוא בארץ מסעדות רבות שמציעות חוויה של צבעים ואווירה מהמסורת היפנית עם עיצוב מתוחכם ומינימליסטי, מסעדות מזון מהיר ומסעדות שהם הרבה יותר איכותיות וגם משלוחים רבים עם מגוון של טעמים שיגיעו עד אליכם. מנה זו מתאימה לכל אחד, החל מרול איכותי שמתפוצץ בטעמים אוריינטאליים והרמוניים בפה.

 

שיהיה בתאבון!

דילוג לתוכן